Wysypianie się Twojej rodziny powinno być Twoim priorytetem! – część 1

Dlaczego wysypianie się Twojej rodziny powinno być priorytetem?

Zdaje się, że niewyspanie i zmęczenie jest wpisane w codzienność każdego rodzica. Częste pobudki w nocy, a potem trudności z ponownym zaśnięciem, sprawiają, że nasz sen jest lekki, a faza głębokiego, regenerującego snu coraz krótsza. Fazy te następują po sobie naprzemiennie i tylko kiedy występują w duecie dają nam pełny wypoczynek i siłę do mierzenia się z nowym dniem 🙂

Może wydawać się, że mimo szeregu nieprzespanych nocy “jakoś” dajemy radę, ale prawda jest taka, że przemęczenie i niewyspanie kumulują się, sprawiając, że czujemy się jak zombie.

Co długotrwałe niewyspanie robi z naszym ciałem i mózgiem?

Przede wszystkim wpływa na nasze ogólne samopoczucie – tracimy humor, radość życia i chęci, zdarza się też, że popadamy w dołki, a w skrajnych przypadkach nawet w depresję (jedną z niegdyś stosowanych tortur było częste budzenie i pozbawianie snu – nieludzkie!). Kolejne efekty przemęczenia to częste zapominanie, problemy ze skupieniem, poirytowanie, poczucie zagubienia. Jemy więcej lub nieregularnie – tyjemy. Pogarsza się stan skóry i całego organizmu – w skrócie – tracimy zdrowie!

Mózg niewyspanego rodzica pracuje w zwolnionym tempie. W zasadzie pracuje podobnie jak podczas upojenia alkoholowego! Badacz snu David Dinges przeprowadził wnikliwie badania na Uniwersytecie w Pensylwanii, gdzie podzielił wolontariuszy na dwie grupy – pierwsza spała po 6h w nocy, a druga 8h. Zdaje się, że 2h to niewielka różnica, a jednak! W ciągu dnia Dinges mierzył zdolności koncentracji w obu grupach. Nie będzie niespodzianką, że grupa śpiąca po 8h była o wiele bardziej sfokusowana, niż grupa niewyspana. Co więcej, grupa śpiąca po 6h już po dwóch tygodniach wykazywała poziom skupienia podobny właśnie do tego, jaki prezentujemy po kilku głębszych.

Czas zadać sobie pytanie – czy prowadzisz po alkoholu? Nie sądzę. Natomiast badania przeprowadzone przez National Sleep Foundation w USA wykazały, że aż 48% rodziców prowadziło auto będąc śpiącym, a aż 10% przyznało się, że zasnęło za kierownicą! To deprywacja snu sprawia, że stajemy się mniej uważni, czas reakcji się wydłuża, w niektórych przypadkach możemy coś przeoczyć lub nawet mieć omamy.

Rodzicu! To tylko kilka konsekwencji, jakie niesie za sobą długotrwałe niewyspanie. Wiedz, że tak nie musi być! Niech zdrowy sen Twojego dziecka, a co za tym idzie – Twój, będzie Twoim priorytetem.

Wiem, że dzisiejszy wpis jest mało optymistyczny, ale jest to brzydka prawda, którą też musicie znać. Za to w drugiej części dowiecie się, jakie niesamowite zalety niesie ze sobą regenerujący sen 🙂

W międzyczasie zachęcam Was do kontaktu i zadawania pytań – razem możemy przywrócić Waszej Rodzinie przespane noce! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *